Μεγάλη Τρίτη
Το απόγευμα της Μεγάλης Τρίτης, θυμόμαστε την αμαρτωλή γυναίκα, την οποία έσωσε από λιθοβολισμό ο Κύριός μας, όταν είπε σε αυτούς που την κατηγορούσαν: "ο αναμάρτητος, πρώτος τον λίθον βαλέτω". Η γυναίκα αυτή, που δεν έχουμε μάθει ποτέ το όνομά της, σε ένδειξη ευγνωμοσύνης αλλά και βαθιάς μετάνοιας, άλειψε με τα δάκρυά της αλλά και με πολύτιμο και πανάκριβο μύρο τα πόδια του Χριστού, τα οποία και σκούπισε με τα μαλλιά της. Μία κίνηση συντριβής και μετάνοιας την οποία δέχτηκε ο Κύριος και έδωσε σε αυτή την γυναίκα άφεση για τις αμαρτίες της.
Πολλοί, λανθασμένα ισχυρίζονται ότι αυτή η αμαρτωλή γυναίκα είναι η Μαρία η Μαγδαληνή. Η Μαγδαληνή όμως, είναι η γυναίκα η οποία θεραπεύτηκε από τον Κύριο, όταν έβγαλε από μέσα της επτά δαιμόνια και έκτοτε έμεινε δίπλα Tου σαν μαθήτρια. Είναι λάθος λοιπόν να συγχέονται αυτές οι δύο γυναίκες.
Παράλληλα, γίνεται λόγος για τα άλλα δάκρυα, της υποκρισίας του Ιούδα, που ήθελε αυτό το μύρο να πουληθεί για να δοθεί δήθεν στους φτωχούς, στην ουσία όμως ήθελε να καταχραστεί τα χρήματα. Η υμνογραφική παράδοση συγκρίνει την μετάνοια της αμαρτωλής γυναίκας με το φοβερό ολίσθημα του Ιούδα. Η γυναίκα ελευθερώνεται από την αμαρτία ενώ ο Ιούδας αιχμαλωτίζεται από την φιλαργυρία.
Η Εκκλησία, φέρνοντας σε αντιπαράθεση αυτά τα δύο πρόσωπα, προτρέπει να μετανοούμε ειλικρινά και να εμπιστευόμαστε τη ζωή και τα λάθη μας στον Κύριο και όχι να υποκρινόμαστε ότι είμαστε καλοί και άγιοι.


Ιδιαίτερα συγκινητικό είναι το γνωστό «Τροπάριο της Κασσιανής», το οποίο εκφράζει τη θερμή μετάνοια και την εξομολόγηση της αμαρτωλής γυναίκας. Η Κασσιανή ήταν υμνογράφος και η συνθέτης αυτού του μοναδικού τροπαρίου. Γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη μεταξύ 805 και 810μ.Χ. από πλούσια οικογένεια και έγινε μοναχή. Έχει γράψει πολλά άλλα τροπάρια και ύμνους της εκκλησίας μας, καθώς ήταν μεγάλη υμνογράφος.
Εμπνεύστηκε από την ιστορία της αμαρτωλής γυναίκας του Ευαγγελίου και έγραψε αυτό το μοναδικό τροπάριο, που το απολαμβάνουμε κάθε Μεγάλη Τρίτη απόγευμα. Πρέπει να τονιστεί ότι η Κασσιανή δεν έχει καμία σχέση με την αμαρτωλή γυναίκα του Ευαγγελίου. Η αμαρτωλή είναι μία ανώνυμη γυναίκα ενώ η Κασσιανή, είναι η ευσεβής μοναχή που εμπνεύστηκε από την ιστορία του Ευαγγελίου και έγραψε αυτόν τον εξαίσιο ύμνο, υπόδειγμα βυζαντινής μελωδίας και ποίησης.


Επίσης έρχεται στη μνήμη μας η σύγκλιση του Συνεδρίου, δηλαδή του ανώτατου δικαστηρίου των Ιουδαίων, το οποίο και αποφάσισε τη σύλληψη και την καταδίκη του Κυρίου. Τέλος, οι ύμνοι της Μεγάλης Τετάρτης αναφέρονται στην απόφαση του Ιούδα να παραδώσει τον Κύριο και στη συμφωνία του με τους αρχιερείς.